A A A
Interaffectieve projecten, om te komen tot ontmoetingen tussen mensen en verhalen

Chaos in de bovenkamer

Chaos in de bovenkamer

12 februari 2019


Stel dat jouw opa of oma Alzheimer krijgt? Hoe ga je daar dan mee om? Of als de buurvrouw dementie heeft? HOe ga je daar dan nog een praatje maken? Wat gebeurt er eigenlijk in die hersenen?
Chaos in de bovenkamer geeft hier spelenderwijs antwoord op.

Wat zijn herinneringen uit jouw leven? Zijn er dingen die je graag wilt blijven onthouden? Wat zou je het liefst willen vergeten?
En hoe denk je dat dit gaat bij mensen die dement worden? Wat gaan zij vergeten? Hoe groot is de verwarring in hun hoofd?

Deze en nog veel meer vragen komen aan bod in het boekje 'herindernisjes". Aan de hand van vragen en opdrachten komen leerlingen veel te weten over de werking van de hersenen en het geheugen. En, ze maken kennis met mensen die de ziekte van Alzheimer hebben. Sommigen van hen wonen in een tehuis en vertellen daarover.
Chaos in de bovenkamer is een vervolg op Herindernisjes.
Herindernisjes is verbonden met het project Nisjes. Daarbij bezoeken de leerlingen een zorgcentrum, maken contact met bewoners en bezichtigen nisjes. Chaos in de bovenkamer is hier een logisch vervolg op, omdat het losgekoppeld is van de nisjes. Daardoor is het geschikt voor scholen, maar ook voor gemeente die een dementievriendelijke gemeente willen zijn.

Terug naar projecten overzicht.
Informatie
Datum:
Locatie:
Bijlage:
12 februari 2019
De windwijzer
opening Odensehuis Vlaardingen





Deel met vrienden


Foto`s
201902 flyer promo chaos in de bovenkamer.jpg


Flagen

 
Ons werkgebied bevindt zich in de lagen van mens, tijd en samenleving.
De gelaagdheid van de verhalen daagt ons uit om een creatieve bijdrage te leveren aan bestaande activiteiten of om zelf nieuwe projecten te ontwikkelen.